Gröna Dagar är sköna dagar

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Kickstarta med Gröna dagar.

Ibland behövs det en kickstart för att få in vanan med hälsosamma måltider och för att sätta igång kroppens reningssystem. Testa kuren Gröna dagar – här berättar vi hur den går till.
Under Blueberrys gröna kur maximeras intaget av grönsaker, blad, gräs och alger under en period. Det sätter även igång kroppens reningssystem och ger näring på cellnivå. Du kan själv välja hur länge dina Gröna dagar ska vara – två, fyra eller åtta dagar. Under de här dagarna drar du också ner på, eller undviker helt, salt, alkohol, rött kött, gluten och mejeriprodukter. Däremot dricker du mer vatten! Viktigt att tänka på är att kuren inte är någon fasta. Vi återkommer till det lite senare.

Så går det till:
Varje dag hämtar du din påse hos din valda Blueberry-butik. Då får du med dig lunch och mellanmål till samma dag och frukostsmoothie och shot till dagen efter. Middagen lagar du själv hemma. Längre ner i texten bjuder vi på middagsrecept som passar hela familjen.

Det här äter du under dina Gröna dagar
Frukost
Drick din shot när du går upp på morgonen och drick eller ät sedan den gröna smoothien långsamt en stund senare. Vill du ha något att tugga på så kan du strö lite pumpa- och solrosfrön på toppen. Om du önskar något mer mättande kan du testa ”bulletproof”, det vill säga kaffe eller te med en tesked kokosolja eller smör i.

Lunch
Dags för sopplunch! Den ska ätas långsamt och fröna och fröbrödet ska tuggas väl. Under veckan är det fokus på matsmältning och medvetenhet om smaker och den näring kroppen får.

Mellanmål
Drick den gröna juicen långsamt, gärna på fastande mage. Om du inte vill dricka hela på en gång kan du spara hälften till dagen efter. Drick den då mellan frukost och lunch. Du kan också komplettera med en rawboll eller bar.

Middag
På kvällen äter du som vanligt men undviker rött kött, alkohol, mjölkproteiner och gluten. Nedan tipsar vi dig om enkla bowlsrecept som passar alla. Efter middagen och fram till lunch dagen efter är det viktigt att du bara intar flytande föda, så att matsmältningen får vila i 16 till 18 timmar.

Mer hungrig?
Om du äter eller dricker alla måltider långsamt och tuggar länge ska det minimera att du blir mer hungrig. Vi vill däremot inte att våra Gröna dagar ska vara en fasta eller plåga, så du kan självklart unna dig någon nyttig treat om hungern kommer smygande. Det kan exempelvis vara en rawfoodbar, några nötter, en bit päron eller en morot.

Middagstips!  
Kycklingbowl
Lägg i en snygg skål: Kokt råris, gröna blad, kokt broccoli, kokta morötter, en bit ugnsbakad kyckling i fina skivor samt nötter och frön. Servera med en stor klick cashew- och ingefärasås.

Cashew- och ingefärasås
Kör i mixern: 1 vitlöksklyfta, 2 tsk riven ingefära, 2 msk mirin (risvinäger), 1/2 dl rapsolja, 1 msk honung, några vrid chiliflakes eller lite sambal oelek, 2 msk soja eller tamari samt 3 msk vatten.

Grönkålsbowl
Lägg följande i en fin skål: Grönkålsblad masserade med lite oliv- eller kokosolja samt salt och peppar, tärnad avokado, lite kimchi och två perfekt kokta ägghalvor. Strö över torkade tranbär och valnötter. Servera med lite majonnäs utrörd med citronsaft, salt och peppar.

Quinoabowl
Lägg i en fin skål: Kokt quinoa, gröna blad, groddar, ugnsbakad sötpotatis, torkad mango i små bitar samt lite avrunna kikärtor. Ringla över sesam- och kokossås.

Sesam- och kokossås
Mixa med stavmixer: 1 dl kokosgrädde, 3 msk soja, 2 msk mirin, 3 msk tahini, 1 tsk riven ingefära, 1 msk flytande honung och 1 msk lime. Vrid i lite chiliflakes.
Gör dubbel sats så räcker såsen även till Poke bowlen dagen efter.

Poke bowl
Lägg följande i en vacker djup skål: Kokt råris, syrade eller rivna morötter, edamamebönor, avokado, cashewnötter, tärnad gurka, sjögräs-sallad (finns ofta i delidisken alternativ blötlägg aramealger i lite vatten och soja ett par timmar och krama ur), eventuellt en skiva kokt- eller sushilax. Ringla över samma dressing som till quinoasalladen ovan.

More to explorer

Upplev de klassiska superbären – i månadens smoothie

Ibland är det enkla det bästa! Den här månaden väljer vi att lyfta vår somriga favorit Very Berry som går hem hos både vuxna och barn. Jordgubbar, blåbär, äpple och banan. Den hälsosamma kombinationen gör att du får i dig massa näring från naturens olika

Lunchkitet som fokuserar på det gröna

Det kan vara en djungel där ute för att hitta ett hälsosamt lunchalternativ där du både blir mätt och får i dig de näringsämnen du behöver – utan att det tar en evighet att tillaga. Med vårt lunchkit har vi gjort jobbet åt dig! Letar du

Grön favorit i sommarvärmen

Välkommen in till Blueberry för att testa sommarens fräschaste och nyttigaste smoothie. Eller vad sägs om en mix av gröna favoriter och tropiska frukter? Under varma sommardagar kan det kännas långt borta att sätta tänderna i en rykande het måltid. Kalla sallader och kylda smoothies

Leave a Reply

Required fields are marked

Den här hemsidan använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du vill veta mer om hur du ändrar dina inställningar, hittar du det under vår Cookie Policy.