Om oss

Blueberrys vision är att bidra till människors välmående genom att kombinera mat, människor & miljö på ett ansvarsfullt sätt. Vi är det självklara valet för dig när det gäller healthy fastfood.

Blueberrys historia

Blueberry Lifestyle skapades av Ulrika Holm 2006 utifrån en vision om en “må-bra-fabrik”, med ett holistiskt perspektiv på människan och livet. Med inspiration hämtad från London/N.Y/L.A, ville Blueberry skapa ett nytt koncept för hälsa och hälsokost som som var modernt, snyggt och inspirerande. I december 2006 slog portarna upp för den första butiken på Sibyllegatan 15.

År 2006 var vi unika. Idag har vi sju butiker i Stockholmsområdet och en växande cateringverksamhet. Synen på hälsa och hälsokost har också förändrats. Idag är det en självklarhet för många att välja ekologisk, miljövänlig mat som tillagas utan tillsatser från företag som tar ansvar både för samhälle och miljö.

Vår mat - näringsrik & utan tillsatser

Vår mat utmärker sig för att alltid vara tillagad av de bästa råvarorna utan tillsatser. Vi väljer ekologiskt eller KRAV märkt när det är möjligt men när vi tycker att andra aspekter överväger så väljer vi andra alternativ. Vi eftersträvar också att inte använda raffinerat socker eller vetemjöl utan tror på andra sätt att laga maten. Om du är gluten, laktos eller nötallergiker så har vi alltid alternativ som passar dig.

Våra Smoothies - näringstäta Powerboosts!

I våra butiker hittar du ett brett utbud av energigivande smoothies, juicer. och shots.

Här finns allt från grönsakssmoothies till snällare gröna smaker med frukt eller specialare boostade med nötter, choklad, protein och kryddor. Allt för att hitta den optimala smaken och näringsinnehållet. Vi uppdaterar ständigt vår smoothiemeny efter de senaste hälsotrenderna. 2018 präglades av antiinflammatoriska kryddor som gurkmeja och ingefära samt veganskt protein och syrande grönsaker med probiotika för den viktiga tarmfloran. samt smoothies med mer grönsaker än frukt! Håll ögonen öppna för alla nyheter! 

Våra produkter - njutning och inspiration

Utöver frukost-, lunch- och fikaprodukterna på vår meny har vi ett kompletterande utbud av spännande produkter – bla bars, choklader, flaskdrycker, böcker och snacks! Vi ställer höga krav på våra leverantörer både vad det gäller produktkvalité men även att de delar våra gemensamma riktlinjer om hållbar utveckling. 

Våra skickliga inköpare har koll på marknaden och följer forskning och produktutveckling både i Sverige och internationellt.

Våra värderingar handlar om att göra det bästa för Mat, Människa och Miljö.

Mat

Vår mat ska vara näringstät, vacker och god! Vi vill genom den förmedla vår filosofi om att nära kropp och själ vid varje måltid. Vi säljer frukostar såsom smörgåsar, overnight oats, gröt, chiapudding och bowls samt lunchmat som soppor, sallader, wraps, smörgåsar och grillade sandwich. Allt med mycket grönsaker, fibrer, frön, bladgrönt och protein. Och vi har alltid en bra deal på att lägga till en valfri flasksmoothie för extra boost av vitaminer och mineraler!

Människa

Att leva hälsosam livsstil handlar om maten såklart, men även om att höja blicken och se till vår omgivning. Vi lägger kraft på att se till att våra råvaror och produkter kommer från schyssta leverantörer som tar hand om sina medarbetare, både här i Sverige och i ursprungslandet, på gårdar och i fabriker.
Vidare är vi noga med utbildning av våra medarbetare för att de ska kunna ge rätt information och så fint värdskap som möjligt.
Att ta ansvar för hela kedjan från ”jord till bord” är en värdering som kommer att vara en hygienfaktor i en inte alltför avlägsen framtid. Vi vill visa vårt ansvar genom att leda utveckligen!

Miljö

Vi lever i symbios med naturen och det är viktigt att vi alla tar ansvar för vår närmiljö men även vår tids stora klimatutmaningar. Som företag har vi en ständig dialog kring att ständigt förbättra oss och finna hållbarare alternativ på många fronter samt informera och inspirera till miljövänligare val. Råvaror som kräver mindre resursåtgång i framställningen tex vegetariskt, eller som kräver färre liter vatten per slutportion, att försöka begränsa onödiga transporter samt verkligen steg för steg ta tag i förpackningsutmaningen som ”food on the go” branschen står inför. Vi vet att våra kunder vill veta ursprunget av våra varor men även var resterna tar vägen sen – matavfallet, skalen, vilket diskmedel som rengör skålen samt att allt engångsmaterial verkligen är biologiskt nedbrytbart eller 100% återvunnet inom en rimlig tid.
Hälsosamma ”fastfood” val ska inom en snar framtid såklart även kunna vara Klimatsmarta val!

Affärsidé

Vår affärsidé är trefaldig
– att inspirera till en hälsosammare livsstil för kropp, själ och miljö
– att utveckla och sälja produkter som stödjer den livsstilen 
– att göra den livsstilen tillgänglig på stan genom våra butiker, virtuellt i våra digitala kanaler samt genom publikationer, vår podcast, föreläsningar och events.
Vi vill inspirera, informera och involvera våra kunder att påbörja sin hälsoresa eller fortsätta ta vidare steg till att leva ett än hälsosammare liv för sig själva och vår miljö. 

Den här hemsidan använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du vill veta mer om hur du ändrar dina inställningar, hittar du det under vår Cookie Policy.